24.10.2010 19:52:56
Rozsvítila se vám oranžová kontrolka CHECK na palubní desce a netušíte proč?Nemusíte okamžitě shánět servis - pokud chcete zjistit,co bylo příčinou rozsvícení,můžete si s trochou šikovnosti pomoci sami.Tento režim se nazývá autodiagnostický nebo samodiagnostický a lze jej vyvolat naprosto jednoduše - pouhým propojením dvou pinů na diagnostickém konektoru,umístěném poblíž pojistkového panelu uvnitř kabiny.Spojují se piny,označované jako CHK a IGN - kouskem kabelu,kancelářskou sponkou,propojkou z drátu,prostě vodičem a to na dobu nejméně 2 vteřin při zapnutém zapalování (svítí kontrolky na přístrojové desce - motor ale nestartovat!).Příslušné piny jsou zobrazeny na obrázku - ať už máte konektor umístěný vodorovně nebo svisle,orientujte se podle zkoseného jednoho konce konektoru a piny CHK i IGN najdete spolehlivě.
Jakmile propojením pinů uvedete ECU do režimu autodiagnostiky,rozbliká se kontrolní žárovka CHECK se symbolem motoru - opět počítejte dlouhá (0,6) a krátká (0,3 vteřiny) blikání,kde dlouhé značí desítkovou řadu,krátké jednotky.To znamená,že např. 4 dlouhá a 2 krátká bliknutí značí kód chyby 42 a dle tabulky zjistíte,že ECU zjistila potíže se senzorem teploty paliva.Chybové kódy se vypisují v pořadí,v jakém si je ECU uložila do paměti a po vyčerpání celého seznamu se "vyblikávání" opakuje od začátku do doby,než autodiagnostický režim ukončíte.Pokud v paměti ECU žádné zjištěné závady nejsou,kontrolka blikne 5x dlouze a 5x krátce,což je kód 55 značící,že ECU nezjistila v řídícím systému žádné nedostatky a ten je plně funkční.
Autodiagnostický režim ECU ukončíte (a uložené kódy zároveň vymažete z paměti) stejně jednoduše,jako jste jej spustili - prostým opětovným propojením pinů CHK a IGN na minimálně 2 vteřiny při zapnutém zapalování.
Abyste mohli snadno identifikovat "vyblikanou" závadu,potřebujete ještě znát význam chybových kódů - tady jsou:
11 - Crank Angle Sensor/Camshaft Position Sensor (Snímač polohy vačkové hřídele)
12 - Mass Air Flow Sensor (Měřič hmotnosti nasávaného vzduchu neboli "váha vzduchu")
13 - Engine Coolant Temperature Sensor (Snímač teploty chladicí kapaliny)
14 - Vehicle Speed Sensor (Snímač rychlosti vozidla)
21 - Ignition Signal (Obvod signálu zapalování)
22 - Fuel Pump (Čerpadlo paliva)
23 - Idle Switch (Spínač zavřené polohy škrtící klapky))
24 - Throttle Valve Switch (Spínací ventil škrtící klapky)
25 - Idle Speed Control Valve (Řídící ventil vzduchu volnoběhu)
28 - Cooling Fan Circuit (Obvod ventilátoru chladiče)
31 - ECM (Řídící jednotka motoru - ECU)
32 - EGR Function (Ventil regulace výfukových plynů)
33 - Heated Oxygen Sensor (Vyhřívaný senzor kyslíku ve výfukových plynech neboli "Lambda sonda")
34 - Knock Senzor (Senzor detonačního spalování směsi neboli "Senzor klepání")
35 - Exhaust Gas Temperature Sensor (Snímač teploty výfukových plynů)
36 - EGR Control-Back Pressure Transducer (Klapka zpětného tlaku EGR ventilu)
37 - Knock Sensor (Senzor "klepání")
38 - Right hand bank Closed Loop (B2)
41 - Intake Air Temperature Sensor (Snímač teploty nasávaného vzduchu)
42 - Fuel Temperature Sensor (Snímač teploty paliva)
43 - Throttle Position Sensor (Snímač polohy škrtící klapky - potenciometr)
45 - Injector Leak (Netěsný vstřikovač)
47 - Crankshaft Position Sensor (Snímač polohy klikové hřídele)
51 - Injector Circuit (Obvod vstřikovacích trysek)
53 - Oxygen Sensor ("Lambda" sonda)
54 - A/T Control
55 - No Malfunction (Systém bez závad)
63 - No. 6 Cylinder Misfire (Válec č.6 nezapaluje - vynechává)
64 - No. 5 Cylinder Misfire ( - 5 - )
65 - No. 4 Cylinder Misfire 4
66 - No. 3 Cylinder Misfire 3
67 - No. 2 Cylinder Misfire 2
68 - No. 1 Cylinder Misfire 1
71 - Random Misfire (Náhodné vynechávání zapalování)
72 - TWC Function right hand bank (Třícestný katalyzátor)
73 - TWC Function right hand bank (Třícestný katalyzátor)
76 - Fuel Injection System Function right hand bank (Vstřikovací systém paliva)
77 - Rear Heated Oxygen Sensor Circuit (Obvod zadní vyhřívané "Lambdy")
82 - Crankshaft Position Sensor (Snímač polohy klikové hřídele)
84 - A/T Diagnosis Communication Line
85 - VTC Solenoid Valve Circuit (Obvod elektromagnetických ventilů variabilního časování ventilů)
86 - Fuel Injection System Function right hand bank (Vstřikovací systém paliva)
87 - Canister Control Solenoid Valve Circuit (Obvod elektromagnetického ventilu nádržky odpařených emisí)
91 - Front Heated Oxygen Sensor Heater Circuit right hand bank (Obvod přední vyhřívané "Lambdy")
94 - TCC Solenoid Valve (Elektromagnetický ventil aut.převodovky)
95 - Crankshaft Position Sensor (Snímač polohy klikové hřídele)
98 - Engine Coolant Temperature Sensor (Snímač teploty chladicí kapaliny)
101 - Front Heated Oxygen Sensor Heater Circuit right hand bank (Obvod přední vyhřívané "Lambdy")
103 - Park/Neutral Position Switch Circuit (Obvod parkovacího a neutrálového spínače - pro aut.převodovky)
105 - EGR and EGR Canister Control Solenoid Valve Circuit (Elektromagnetický ovládací ventil uvolňování odpařených emisí)
108 - Canister Purge Control Valve Circuit (Okruh ovládacího ventilu objemu odpařovaných emisí)
Jakmile propojením pinů uvedete ECU do režimu autodiagnostiky,rozbliká se kontrolní žárovka CHECK se symbolem motoru - opět počítejte dlouhá (0,6) a krátká (0,3 vteřiny) blikání,kde dlouhé značí desítkovou řadu,krátké jednotky.To znamená,že např. 4 dlouhá a 2 krátká bliknutí značí kód chyby 42 a dle tabulky zjistíte,že ECU zjistila potíže se senzorem teploty paliva.Chybové kódy se vypisují v pořadí,v jakém si je ECU uložila do paměti a po vyčerpání celého seznamu se "vyblikávání" opakuje od začátku do doby,než autodiagnostický režim ukončíte.Pokud v paměti ECU žádné zjištěné závady nejsou,kontrolka blikne 5x dlouze a 5x krátce,což je kód 55 značící,že ECU nezjistila v řídícím systému žádné nedostatky a ten je plně funkční.
Autodiagnostický režim ECU ukončíte (a uložené kódy zároveň vymažete z paměti) stejně jednoduše,jako jste jej spustili - prostým opětovným propojením pinů CHK a IGN na minimálně 2 vteřiny při zapnutém zapalování.
Abyste mohli snadno identifikovat "vyblikanou" závadu,potřebujete ještě znát význam chybových kódů - tady jsou:
11 - Crank Angle Sensor/Camshaft Position Sensor (Snímač polohy vačkové hřídele)
12 - Mass Air Flow Sensor (Měřič hmotnosti nasávaného vzduchu neboli "váha vzduchu")
13 - Engine Coolant Temperature Sensor (Snímač teploty chladicí kapaliny)
14 - Vehicle Speed Sensor (Snímač rychlosti vozidla)
21 - Ignition Signal (Obvod signálu zapalování)
22 - Fuel Pump (Čerpadlo paliva)
23 - Idle Switch (Spínač zavřené polohy škrtící klapky))
24 - Throttle Valve Switch (Spínací ventil škrtící klapky)
25 - Idle Speed Control Valve (Řídící ventil vzduchu volnoběhu)
28 - Cooling Fan Circuit (Obvod ventilátoru chladiče)
31 - ECM (Řídící jednotka motoru - ECU)
32 - EGR Function (Ventil regulace výfukových plynů)
33 - Heated Oxygen Sensor (Vyhřívaný senzor kyslíku ve výfukových plynech neboli "Lambda sonda")
34 - Knock Senzor (Senzor detonačního spalování směsi neboli "Senzor klepání")
35 - Exhaust Gas Temperature Sensor (Snímač teploty výfukových plynů)
36 - EGR Control-Back Pressure Transducer (Klapka zpětného tlaku EGR ventilu)
37 - Knock Sensor (Senzor "klepání")
38 - Right hand bank Closed Loop (B2)
41 - Intake Air Temperature Sensor (Snímač teploty nasávaného vzduchu)
42 - Fuel Temperature Sensor (Snímač teploty paliva)
43 - Throttle Position Sensor (Snímač polohy škrtící klapky - potenciometr)
45 - Injector Leak (Netěsný vstřikovač)
47 - Crankshaft Position Sensor (Snímač polohy klikové hřídele)
51 - Injector Circuit (Obvod vstřikovacích trysek)
53 - Oxygen Sensor ("Lambda" sonda)
54 - A/T Control
55 - No Malfunction (Systém bez závad)
63 - No. 6 Cylinder Misfire (Válec č.6 nezapaluje - vynechává)
64 - No. 5 Cylinder Misfire ( - 5 - )
65 - No. 4 Cylinder Misfire 4
66 - No. 3 Cylinder Misfire 3
67 - No. 2 Cylinder Misfire 2
68 - No. 1 Cylinder Misfire 1
71 - Random Misfire (Náhodné vynechávání zapalování)
72 - TWC Function right hand bank (Třícestný katalyzátor)
73 - TWC Function right hand bank (Třícestný katalyzátor)
76 - Fuel Injection System Function right hand bank (Vstřikovací systém paliva)
77 - Rear Heated Oxygen Sensor Circuit (Obvod zadní vyhřívané "Lambdy")
82 - Crankshaft Position Sensor (Snímač polohy klikové hřídele)
84 - A/T Diagnosis Communication Line
85 - VTC Solenoid Valve Circuit (Obvod elektromagnetických ventilů variabilního časování ventilů)
86 - Fuel Injection System Function right hand bank (Vstřikovací systém paliva)
87 - Canister Control Solenoid Valve Circuit (Obvod elektromagnetického ventilu nádržky odpařených emisí)
91 - Front Heated Oxygen Sensor Heater Circuit right hand bank (Obvod přední vyhřívané "Lambdy")
94 - TCC Solenoid Valve (Elektromagnetický ventil aut.převodovky)
95 - Crankshaft Position Sensor (Snímač polohy klikové hřídele)
98 - Engine Coolant Temperature Sensor (Snímač teploty chladicí kapaliny)
101 - Front Heated Oxygen Sensor Heater Circuit right hand bank (Obvod přední vyhřívané "Lambdy")
103 - Park/Neutral Position Switch Circuit (Obvod parkovacího a neutrálového spínače - pro aut.převodovky)
105 - EGR and EGR Canister Control Solenoid Valve Circuit (Elektromagnetický ovládací ventil uvolňování odpařených emisí)
108 - Canister Purge Control Valve Circuit (Okruh ovládacího ventilu objemu odpařovaných emisí)